Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – porozumienie polityczne
Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – porozumienie polityczne. Fot. Unsplash
Ostateczna wersja tekstu dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków została przekazana przez Radę po osiągnięciu porozumienia politycznego w pierwszej połowie grudnia. Zawiera wszystkie główne postanowienia, na których potwierdzenie czekała branża.
Zobacz także
jr news Nowe rozporządzenie F-gazowe
11 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i...
11 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014, popularnie nazywane rozporządzeniem F-gazowym. Dokument wprowadza szereg zmian istotnych dla branży chłodnictwa, ale też klimatyzacji i pomp ciepła.
Waldemar Joniec Wymagania prawne i wytyczne dotyczące projektowania wentylacji w tunelach
Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku....
Nad bezpieczeństwem użytkowników tuneli drogowych czuwają systemy detekcji dymu, temperatury i gazów, a nawet pracownicy centrum zarządzania monitorujący sytuację przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku. Na co dzień spotykamy się m.in. z zakazami wjazdu do tunelu, zmianami prędkości poruszania się w nim czy wyłączeniem pasów ruchu z powodu kolizji lub prowadzonych robót. Największym zagrożeniem w tunelu jest jednak pożar pojazdu i to na wypadek takiej sytuacji tworzone są systemy bezpieczeństwa,...
Janusz Starościk news Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków EPBD – co oznacza dla branży instalacyjno-grzewczej?
W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której...
W dniu 12 marca 2024 dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) została przyjęta przez Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (370 za, 199 przeciw) w postaci, o której informowaliśmy pod koniec 2023 roku. Teraz ostatnim krokiem jest oficjalne przyjęcie przez Radę, co powinno nastąpić wkrótce. Następnie tekst zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwadzieścia dni później.
Poniżej przedstawiamy główne elementy porozumienia politycznego. Jeśli chodzi o harmonogram, tekst ma zostać przyjęty przez COREPER 20 lub 22 grudnia 2023 r. oraz przez Komisję Przemysłu, Przemysłu, Energii i Energii 23 stycznia 2024 r. Następnie zostanie on formalnie przyjęty zarówno przez Radę, jak i Parlament Europejski na sesji plenarnej.
1. Stopniowe wycofywanie paliw kopalnych w budynkach
Załącznik II „Wzór krajowych planów renowacji budynków” (s. 128): państwa członkowskie powinny przedstawić przegląd polityk i środków dotyczących ”f) dekarbonizacji ogrzewania i chłodzenia, w tym za pośrednictwem sieci ciepłowniczych i chłodniczych, oraz stopniowego odchodzenia od paliw kopalnych w ogrzewaniu i chłodzeniu z myślą o całkowitym wycofaniu kotłów na paliwa kopalne do 2040 r.”
Artykuł 11 „Systemy techniczne budynków” (str. 77):
„5. Państwa członkowskie dążą do zastąpienia w istniejących budynkach samodzielnie zainstalowanych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi, aby były one zgodne z krajowymi planami stopniowego wycofywania kotłów na paliwa kopalne.
6. Komisja wydaje wytyczne dotyczące tego, co kwalifikuje się jako kocioł na paliwa kopalne.”
2. Wsparcie finansowe dla technologii grzewczych
Motyw 14 (s. 14): „Państwa członkowskie powinny dążyć do stopniowego wycofywania samodzielnie instalowanych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi, a w pierwszej kolejności nie należy przyznawać wsparcia finansowego do instalowania samodzielnie instalowanych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi od 2025 r., z wyjątkiem tych, które zostały wybrane do inwestycji przed 2025 r. w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Nadal powinna istnieć możliwość przyznawania wsparcia finansowego do instalacji hybrydowych systemów grzewczych ze znacznym udziałem energii odnawialnej, takich jak połączenie kotła z energią słoneczną termiczną (kolektorami słonecznymi) lub z pompą ciepła.”
Artykuł 15 ust. 10 „Wsparcie finansowe, umiejętności i bariery rynkowe” (s. 93): „Najpóźniej od dnia 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie nie przewidują wsparcia finansowego do instalowania samodzielnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi, z wyjątkiem kotłów wybranych do inwestycji przed 2025 r.”
Przeczytaj także: Rozwój polityki w zakresie urządzeń grzewczych komercyjnych i przemysłowych | RynekInstalacyjny.pl
3. Budynki zeroemisyjne (ZEB)
Motyw 19 (s. 17) „Od 2030 r. wszystkie nowe budynki powinny być budynkami bezemisyjnymi, a istniejące budynki powinny zostać przekształcone w budynki bezemisyjne do 2050 r.”
Motyw 20 (s. 17) „Dostępne są różne warianty pokrycia potrzeb energetycznych budynku bezemisyjnego: energia wytwarzana na miejscu lub w pobliżu ze źródeł odnawialnych, takich jak energia słoneczna termalna (kolektory słoneczne), geotermalna, fotowoltaika, pompy ciepła, energia wodna i biomasa, energia odnawialna dostarczana przez społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej, efektywne systemy ciepłownicze i chłodnicze oparte na odnawialnych źródłach energii lub cieple odpadowym, i energia z innych źródeł bezemisyjnych. Energię pochodzącą ze spalania paliw odnawialnych uznaje się za energię ze źródeł odnawialnych wytworzoną na miejscu, w którym spalanie paliwa odnawialnego odbywa się na miejscu.”
Art. 2 ust. 2 „Definicja” (s. 41): „»budynek zeroemisyjny« oznacza budynek o bardzo wysokiej charakterystyce energetycznej, określonej zgodnie z załącznikiem I, wymagający zerowej lub bardzo niskiej ilości energii, wytwarzający na miejscu zerową emisję dwutlenku węgla z paliw kopalnych i wytwarzający zerową lub bardzo niską ilość emisji gazów cieplarnianych z eksploatacji, zgodnie z wymogami określonymi w art. 9b.”;
Art. 7 „Nowe budynki” (s. 60): „Państwa członkowskie zapewniają, aby nowe budynki były budynkami bezemisyjnymi zgodnie z art. 9b: a) od dnia 1 stycznia 2028 r. – nowe budynki będące własnością instytucji publicznych; oraz b) od dnia 1 stycznia 2030 r. – wszystkie nowe budynki”;
Artykuł 9b „Budynki zeroemisyjne” (s. 72): „Państwa członkowskie zapewniają, aby całkowite roczne zużycie energii pierwotnej w nowym lub odnowionym budynku bezemisyjnym było pokrywane z:
a) energii ze źródeł odnawialnych wytwarzanej na miejscu lub w pobliżu, spełniająca kryteria określone w art. 7 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmienionej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii];
b) energii ze źródeł odnawialnych dostarczanej przez społeczność energetyczną działającą w zakresie energii odnawialnej w rozumieniu art. 22 dyrektywy (UE) 2018/2001 [zmienionej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii];
c) energii z efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego zgodnie z art. 24 ust. 1 dyrektywy (UE) .../... [wersja przekształcona dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej]; lub
d) energii ze źródeł bezemisyjnych.
W przypadku gdy spełnienie wymogów określonych w niniejszym ustępie jest technicznie i ekonomicznie niewykonalne, całkowite roczne zużycie energii pierwotnej może być również pokryte inną energią z sieci spełniającą kryteria ustanowione na poziomie krajowym”;
4. Minimalne normy charakterystyki energetycznej (MEPS)
W art. 9 ust. 1 dotyczącym minimalnych norm charakterystyki energetycznej dla sektora niemieszkalnego ustanowiono przepisy, które doprowadzą do renowacji 16% budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej do 2030 r. i 26% budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej do 2033 r. Państwa członkowskie będą mogły zdecydować, czy wyrażać progi zużycia energii pierwotnej czy końcowej. Państwa członkowskie mogą również w szczególnych przypadkach przekroczyć wymagania dotyczące poszczególnych budynków, zapewniając jednocześnie, aby kryteria takich zwolnień były jasne, precyzyjne i rygorystyczne. Oczekuje się, że w przypadku stosowania takich zwolnień państwa członkowskie osiągną równoważną poprawę charakterystyki energetycznej w innych częściach zasobów budynków niemieszkalnych. Ponadto w przypadku klęski żywiołowej państwa członkowskie mogą tymczasowo dostosować maksymalny próg charakterystyki energetycznej, aby móc nadać priorytet renowacji energetycznej uszkodzonych budynków.
W art. 9 ust. 2 dotyczącym trajektorii stopniowej renowacji sektora mieszkaniowego zobowiązano państwa członkowskie do ustanowienia krajowej trajektorii prowadzącej do zmniejszenia średniego zużycia energii pierwotnej w zasobach budynków mieszkalnych o 16% do 2030 r. i o 20–22% do 2035 r. 55% średniego zużycia energii pierwotnej będzie musiało zostać osiągnięte poprzez renowację budynków mieszkalnych o najgorszej charakterystyce energetycznej.
Zgodnie z art. 9 ust. 6 dotyczącym wyłączonych kategorii budynków państwa członkowskie będą miały możliwość zwolnienia niektórych kategorii budynków, w tym budynków historycznych, budynków rolniczych i budynków będących własnością sił zbrojnych.
Praktycznie większość wypracowanych w naszej branży sugestii, które przekazywaliśmy do konsultacji i po zebraniu otrzymanych poprawek przesyłaliśmy do Brukseli, znalazły odzwierciedlenie w przepisach, co możemy zaliczyć jako sukces naszych wspólnych działań.
źródło: SPIUG